Sävsjö IBK reportage

Jennie Bylander lever i

SSL-drömmen

Jennie började sin karriär i Sävsjö. En tongivande spelare i vårt representationslag med potential att ta ytterligare kliv. Säsongen 2013/14 blev hennes sista i Sävsjö-tröjan och hon lämnade för spel i SSL-laget Jönköpings IK. En spelare som har Sävsjö nära hjärtat och gärna kommer hem och deltar på träningar för ungdomslag. En riktig förebild.

JIK har gjort en väldigt spännande första halva av säsongen. En 6:e placering i tabellen vilket betyder slutspel. Hur rolig är innebandyn nu?

Innebandyn är fruktansvärt rolig just nu och vi har en go känsla i laget! Vi är inne i ett riktigt bra flow där vi lyckas ta poäng i många matcher, samtidigt som vi aldrig är nöjda vilket bidrar till ett oerhört driv.

Vad tror du bidragit till era framgångar så här långt under säsongen?

Jag tror mycket ligger i att vi har fått behålla i stort sett samma trupp. Vi var ett sammansvetsat lag redan innan men att få bygga vidare på det tror jag är en bidragande faktor. Det har kanske främst visat sig i de jämna matcherna vi haft i år då vi ändå har dragit det längsta strået och vunnit de matcherna. Förra året var det mer tvärt om, då snubblade vi ofta på mållinjen.

Det är jämnt kring slutspelsstrecket. Klarar ni hålla en slutspelsplats hela vägen ut?

Om det någon gång vi ska göra det så är det verkligen i år. Jag tror verkligen att vi har kapacitet att hålla hela vägen men det kommer krävas ett oerhört slit säsongen igenom. Det känns som att vi verkligen har förutsättningarna att vara där och kriga om platserna.

Det är fem säsonger sedan du lämnade moderklubben Sävsjö för spel med Jönköpings IK. Var det en dröm som gick i uppfyllelse?

Ja, herregud vad tiden går fort. Det känns som att det var igår jag lämnade klubben. Fast lämnat klubben har jag nog aldrig gjort. Det kommer alltid vara en del av mig som har sin identitet i Sävsjö IBK, vilket verkligen är helt fantastiskt. Men absolut så var det en dröm för mig och inte något som faktiskt skulle kunna ske. Jag älskar ju innebandy och allt som kommer därtill så att få spela i världens bästa innebandyliga har så klart varit väldigt ärofyllt.

Jennie Bylander
Hur har tiden varit i JIK?

Tiden i JIK har varit väldigt bra. Det har kanske gått lite upp och ner men jag har ändå i stora drag fått väldigt mycket förtroende och med förtroende kommer också självförtroende. Det är många som har undrat när jag ska visa vad jag går för och spela som jag gjorde i Sävsjö vilket har varit svårt. Det var så mycket nytt när man kom hit till Jönköping men också sådant som var nödvändigt att få med sig. Med åren som gått och den rutinen man samlat på sig så har jag växt in mer och mer i den rollen jag önskat och vill vara i och ta mycket ansvar.

Till den lite tråkigare biten. Du har varit skadedrabbad och åkt på flera bakslag. Vad ger dig stryka att hela tiden komma tillbaka?

Ja egentligen är det inte så svårt. Kärleken för innebandyn gör varenda rehab stund värt det. Det är klart att det är jobbigt periodvis men då har jag alltid haft laget i ryggen och de skriker lika mycket och pushar på mig som rehabar vid sidan av planen som de gör på varandra på planen så det är något jag värdesätter väldigt högt. När jag kommer hem till Sävsjö och de frågar hur det går och jag berättar att jag är skadad så får jag så mycket stöd från verkligen alla och det tycker jag visar på den familjära känslan som finns i Sävsjö IBK. Det spelar ingen roll att jag följde min dröm och lämnade klubben för dem där hemma så är jag fortfarande Jennie Bylander som bara älskar att lira plastboll.

Till sist. Det som alla SIBK-fans drömmer om. Får vi se en återkomst i Sävsjö?

Det är absolut ingen omöjlighet. Jag älskar Sävsjö IBK och har en dröm och önskan om att få komma tillbaka någon gång. När vet jag inte riktigt för jag känner mig inte riktigt klar i Jönköping än, men en framtid i Sävsjö IBK tröjan det ser jag, det är ju trots allt klubben i hjärtat.

Tack Jennie och lycka till andra halvan av säsongen. Vi håller tummarna för att det blir slutspel!

Jennie Bylander